Kronieken van de stad

Timen Jan Veenstra schrijft de komende twee jaar vier documentaire theaterstukken, gebaseerd op Amsterdamse verhalen. Veenstra (schrijver bij o.a. Toneelschuur Producties, Ulrike Quade Company en artistiek leider van de Tekstsmederij) kreeg als eerste autonome schrijver de Subsidie Nieuwe Makers van het Fonds Podiumkunsten voor zijn Kronieken van de Stad, dat ontwikkeld wordt in samenwerking met de Amsterdamse instellingen Over het IJ Festival, Oostblok, Theater Bellevue en Theaterzaken Via Rudolphi.

Deel 3: Het R-woord


Het R-woord 
is misschien wel de meest persoonlijke voorstelling uit de serie tot nu toe. In een tragikomische dialoog over een relatie tussen Anna uit Hengelo en André uit Willemstad, komen de verschillen van achtergronden en verwachtingen aan bod. Wat vind je belangrijk, waar leg je de focus? En ‘hoe houdt de liefde dan stand binnen een continue stroom van opinies over hoe het leven hoort te zijn?’  Veenstra verdiepte zich in ‘relaties in de moderne stad’ en alles wat daarbij komt kijken. Vele woorden en thematieken beginnend met de letter ‘R’ zijn onderdeel van het gesprek. De scènes vinden plaats bij een bushokje op de NDSM Werf.

Van 13 t/m 22 juli 2018 speelt Het R-woord op Over het IJ Festival.  Tickets zijn verkrijgbaar via de website van Over het IJ.

Speeldagen
Vrij.        13 juli – 20:00 uur
Za.         14 juli – 20:00 uur
Zo.         15 juli – 20:00 uur 
Ma.        16 juli – 20:00 uur
Woe.    18 juli – 20:00 uur
Do.        19 juli – 20:00 uur
Vrij.       20 juli – 20:00 uur  incl. nagesprek met Timen Jan
Za.         21 juli – 20:00 uur
Zo.         22 juli – 15:00 uur  

Tekst, concept, artistieke leiding: Timen Jan Veenstra
Spel: Anton de Bies en Stefanie van Leersum
Regie: Hesdy van Lonwijk

Deel 2: Kafir
Kafir vertelt het verhaal van twee jonge broers. Beiden opgegroeid in een Marokkaans gezin, geboren en getogen in de Indische Buurt, Amsterdam Oost – als kleine jongens spelend op het plein bij de Sumatrastraat. Waar Adam de Nederlandse maatschappij optimistisch beschouwt als een plek waar hij zijn dromen kan waarmaken, ziet hij tegelijkertijd het cynisme bij zijn broer Fahd, die meer verlangt van een ‘thuis’ dan slechts een stuk grond waar een huis staat.

Wanneer Fahd het contact verliest met de samenleving en uiteindelijk verdwijnt, naar Raqqa, blijft Adam achter met het lege besef van falen, onbegrip en verdriet. Hoe vind je de kracht en moed om door te gaan, nadat iemand die dichtbij je staat radicaliseert? Hoe blijf je overeind in een maatschappij die jou niet vertrouwt en die je afrekent op de daden van je broer – terwijl je tegelijkertijd probeert om te gaan met de pijn die gepaard gaat met het verlies van een geliefde? Kafir is een intieme dialoog over rouw, broederschap en het accepteren van een werkelijkheid die je liever anders zou zien.

Voor het maken van deze voorstelling interviewde Timen Jan Veenstra gezinnen en bewoners uit Amsterdam-Oost, sprak hij met experts en verrichte hij archiefonderzoek over het onderwerp.

Mamoun Elyounoussi (o.a. Jihad de voorstelling, Polleke, Pizzamaffia, Sesamstraat en Het paard van Sinterklaas; voor laatstgenoemde genomineerd voor een Gouden Kalf) en Anouar Ennali (o.a. Lijn 32, La Famiglia en Pijnstillers) speelden de rollen van de twee jonge broers.

Deel 1: Tussen Werven en Hotels
Het eerste deel van Kronieken van de Stad werd in juli 2017 gespeeld op Over het IJ Festival. Vanuit Tuindorp-Oostzaan is Pater Jos Kobessen dertig jaar lang steun en toeverlaat voor de wijk en haar bewoners tot zijn overlijden in 2005. Zo was hij o.a. voorzitter van het wijkopbouworgaan. Veenstra interviewde wijkbewoners, mede-Augustijnen en andere Noorderlingen die Kobessen goed hebben gekend:  ‘Aan regels hechtte hij niet zo. Hij wilde vooral mensen helpen’.

Stefan Rokebrand (hoofdrollen in o.a. Chez Brood, Soldaat van Oranje en TV-serie Celblok H, winnaar Musical Award 2017) speelde de rol van Kobessen. Het jonge regietalent Olivier Diepenhorst (genomineerd voor de BNG Nieuwe Makersprijs, winnaar van de Ton Lutz Prijs) regisseerde het stuk. Maarten van der Cammen van Via Rudolphi doet de zakelijke coaching/begeleiding van de jonge kunstenaar.